torsdag 2 januari 2014

Konsten att sticka rät(t)

©1975 Maj-Britt Engström

Jag har fått en helt fantastisk bok av min mamma från det glada  sjuttiotalet! Alla mönster är i rätstickning, och sys samman. Inte så sofistikerat kanske, men underbart retro, och superenkelt!

Som tröjan ovan, den stickas i småbitar på det här sättet, och vad som är genialt är  att alla delarna blir färdiga innan man hinner tröttna på att sitta med framstycket med samma monotona mönster...
©1975 Maj-Britt Engström

Jag har börjat enkelt med en sån här "fuskolle" till min  man, passar bra nu när vintern kommer, men jag har även planer på barnkläder, förstås. Är inte den är genial? Möjligen inte dagisanpassad dock...


Och det här är helt klart ett framtida projekt.



Boken Sticka lätt på nytt sätt (1975) av Majbritt Engström kan hittas på bland annat Tradera, (eller kanske på ditt lokala bibliotek?) för under hundralappet, och för den som liksom mig ännu skräms lite för överkurs-stickning är det verkligen ett rekommenderat bokköp.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar