söndag 12 januari 2014

Retro: det glada tjugotalet

© public domain, hämtat från Ravelry


Jag har en förkärlek för tjugotalet, har haft det sedan Systrarna Elliot gick på tv i min ungdom, och senare studier i stumfilm på universitetet, men trots att alla affärer älskar att återbesöka 70, 80 och till och med 90-talet gång på gång, så är det dåligare med mode från det tidiga nittiotalet.

Och ja, jag förstår varför. Vi har ett helt annat kroppsideal idag (se stumfilmen En resa till månen från 1902 för en helt fantastisk lektion i franska vackra damer i kortkort), på tjugotalet skulle man till exempel inte ha några bröst utan vara ranka som unga pojkar, men färgerna, kom igen! Materialen, skärningarna på kläderna, färgerna! De är ju så fantastiskt fina, och nog kunde de moderniseras så att de passade även idag? Det är en av anledningarna till att jag önskade att jag var mera händig.

 Jag letar alltid efter mönster som jag kan sitta och drömma mig bort med, och för den som önskar gratismönster är som alltid Ravelry en outtömlig källa av inspiration. Tröjan i toppen av inlägget heter "Personality Jumper", bara det är väl nog att man ska älska den!

På sidan A Good Yarn finns det fullt av gratis mönster, vad sägs om en kimono anno 1922?

© public domain, mönster på A Good Yarn


För den som gör mer än jag och faktiskt realiserar sina retrodrömmar så har jag hittat en fantastisk blog med massa tips och tricks om hur man gör om mönstren till moderna (amerikanska) mått, Elegant Musings, som är väl värt ett besök.

Har du ett projekt på gång eller en sida du kan rekommendera med sekelskiftsmönster, så lämna gärna ett besked,så jag vet att det finns ett intresse för den här typen av mönster..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar